slim agendabeheer Tips & Tricks Praktijkoptimalisatie
door Gwen Claes

Wil je geen tijd meer verliezen met de communicatie met patiënten? Of wil je de interne communicatie binnen je praktijk verbeteren? De Mya online agenda helpt je daarbij. We geven je 4 tips waarmee je je communicatie verbetert. Met patiënten, maar ook intern.


1. Verminder no-shows met geautomatiseerde communicatie 

Herinneringen via automatische mails en sms’en verminderen het aantal no-shows in jouw praktijkEn er zijn nog tal van toepassingen waar geautomatiseerde communicatie jouw praktijk een boost geeft. Zo kan je patiënten onmiddellijk informeren wanneer je ze een status toewijst, bijvoorbeeld wanneer ze hun afspraak vergeten zijn.  

Automatische communicatie is bovendien zeer eenvoudig in te stellen. Je klikt op het klokje rechtsboven in je Mya online agenda. Vervolgens klik je op ‘Verstuur mail’ of ‘Verstuur sms’, afhankelijk van het communicatiemiddel dat je wil instellenWil je een automatische mail instellen? Klik dan op ‘Verstuur mail’ nadat je op het klokje klikte. In het menu dat dan opent, kies je ‘automatische mail instellen’. Vervolgens kan je een sjabloon opstellen wanneer je op ‘toevoegen’ klikt. Vergeet zeker niet je mail te personaliseren. Je kan ervoor kiezen om gegevens als de naam van de patiënt, het uur van de afspraak, of de naam van de dokter automatisch in te voegen. Zo is je mail persoonlijk, en zal de patiënt zich extra betrokken voelen bij je praktijkHeb je het sjabloon van je mail ingesteld? Duid dan aan voor welke agenda en welke werkblokken de mail van toepassing is. Nadat je dat hebt gedaan, kom je weer in het overzicht met sjablonen terecht. Daar klik je op het witte knopje met de 3 puntjes naast het sjabloon dat je net hebt aangemaakt om een tijdstip in te stellen 

Een automatische sms stel je in op dezelfde manier als een automatische mail, maar je begint door op ‘Verstuur SMS’ te klikken.  

 

2. Informeer patiënten met notificaties 

Met een notificatie informeer je jouw patiënt wanneer hij of zij de afspraak boekt. Dat is zeer nuttig wanneer je bijkomende informatie wil geven.  

Ook een notificatie instellen is zeer simpel. Klik op ‘Notificaties’Je voert een startdatum en einddatum in, en vervolgens kies je voor een notitie of een pop-up. Je kan de notificatie zichtbaar maken voor patiënten, collega’s, secretariaat of telesecretariaat.  

 

3. Communiceer eenvoudig binnen je praktijk 

Interne communicatie is erg belangrijk voor je praktijk. Met een groepsoverzicht weet je altijd wanneer jouw collega’s beschikbaar zijn. Zo storen jullie elkaar niet, maar kan je wel snel bij hen terecht. Heb je nood aan een langer gesprek zonder gestoord te worden? Plan dan een intern boekbaar afspraakmoment. Dat is een werkblok dat enkel gereserveerd kan worden door een collega. 

Soms heb je geen tijd om tussen consultaties uitgebreide meetings met collega’s te plannenSchrijf dan snel een intern berichtJe collega ziet het onmiddellijk wanneer hij of zij even tijd heeft. Je stuurt een berichtje door op het klokje rechtsboven in je agenda te klikken, en naar het menu met interne berichten te gaan. Je kan ook eenvoudig een taak toevoegen in de agenda van jouw collegaOok daarvoor klik je op het klokje rechtsboven. 

 

4. Zoek niet meer naar mailadressen en gsm-nummers 

Verlies geen tijd meer met het opzoeken van gsm-nummers en mailadressenMet slechts enkele klikken informeer je alle patiënten met een afspraak op een door u gekozen dag. Je stelt een mail of sms op die je naar al de geselecteerde patiënten verstuurt. Hoe doe je dat? Je klikt rechtsboven in je agenda op het klokje en kiest ‘Verstuur mail’ of ‘Verstuur sms’. Vervolgens duid je aan welke patiënten je wil contacteren, en stel je de mail of sms op.  

 

Wil je efficiënt communiceren? Ga snel van start met de Mya online agenda. 

Ik wil een gratis demonstratie